Svenskhet!

Ja, nu när man varit i USA ett tag så får man perspektiv på saker och ting ska ni veta. Gräset är INTE grönare på andra sidan! Är man i Sverige tänker man på allt negativt; höga skatter,mööörka vinterdagar, långa sjukvårdsköer och gråa klassrum.

Bor man utomlands pratar man gärna gott om sitt hemland: inga dyra sjukförsäkringar, lååånga sommardagar, gratis sjukvård och gratis skola.


Man blir mycket mer patriotisk helt enkelt. IKEA, Marabou och Volvo är det bästa out there och man klistrar gladeligen dit en svensk flagga bak på bilen för Sverige är ju SÅ bra!


Man inser inte heller vilka bas-saker man kommer sakna förrns man är långt borta. Filmjölk, Leverpastej, Creme Fraiche, Vaniljsås på påse, Älgkött, Falukorv, Prinskorv och Saltlakrits! Vem hade kunnat tro att Pärlsocker inte finns så lång ögat kan nå?! Filmjölk-substitut har jag iallafall hittat, Leverpastej får heta Leverwurst, Vanilla-pudding får duga som vaniljsås. Saltlakrits finns på IKEA ibland men inte ofta... Yet to be found är prinskorv och Falukorv! Creme Fraiche kostar ca 30 kronor för en liten pytte burk! ANNAs pepparkakor finns i varenda mataffär men det vill man ju inte äta hela året heller...
Hur sjutton ska jag överleva i Las Vegas där inte IKEA finns?!?! Det tänker jag inte ens tänka på. Nu ska jag smaska på en bit Marabou Vinter!
Inte min nagel!

Kommentarer
Postat av: Linus Andersson

Haha, jag gillar din analys faktiskt! Och för varje ord så känner man igen sig. Det är tur att IKEA finns och kan styra upp det hela lite ;)

2009-11-26 @ 10:18:11
Postat av: Anonym

Jag har varit på semester i USA två gånger och jag började sakna saltlakrits direkt! :-)

2009-12-09 @ 13:02:31
Postat av: Liv

Det var jag som skrev ovan...

2009-12-09 @ 13:03:14
URL: http://leifiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0